Heng med videre

onsdag, april 18

Frihetsaksjonen 2007

Joginer er jentebarn som av sine (fattige) foreldre blir viet til landsbyens gud. De tjener som tempelbruder frem til de kommer i puberteten, og siden blir de vunget inn i prostitusjon under dekning av religiøs, hinduistisk tradisjon. Ofte er det tempelets overhode, eller høystbydende som får ta jomfrudommen til pikene, og fra den dagen må de regne med å "betjene" opp til ti menn om dagen selv om de ennå ikke er blitt tenåringer.

Jentene blir ofte raskt gravide, og siden de hverken har eiendom, utdannelse eller familie ender de som regel opp med å "ofre" barna til tempelet, som de selv er blitt ofret. Denne onde sirkelen fører til flere generasjoner med tempelprostituerte, som ikke har annen funksjon enn å betjene landsbyens aldrende menn.

Denne uken er årets borgerlige konfirmanter i gang med Frihetsaksjonen 2007, der de gjennom forskjellige aktiviteter samler inn midler til den indiske hjelpeorganisasjonen Samskar, som hjelper joginene ut av slaveriet. De tilbyr jentene en utdannelse og gjør dem attraktive på arbeidsmarkedet. De har hjulpet flere hundre piker til et nytt og bedre liv, og mange av dem har klart å etablere bedrifter som igjen hjelper andre.

Hvis du blir stoppet av en ivrig liten fjortis, ta deg tid til å i det minste høre på hva de har å si. Og hvis du vil hjelpe unge jenter, som i årevis har blitt voldtatt av gamle menn, sleng en slant på bøssa... Det skal ikke så mye til.

3 kommentarer:

Lothiane sa...

Takk for tips, da skal jeg støtte denne aksjonen hvis jeg treffer på noen innsamlere. For en grusom skjebne å bli joginer. Fattigdom er virkelig roten til det meste ondt. :(

trine40 sa...

Takk for påminnelsen - jeg tømte lommeboka til en av de unge som sto på nærbutikken før helga. Hadde jeg ikke lest dette på forhånd, hadde jeg kanskje skyndtet meg forbi, tror jeg nok...

trine40 sa...

Heheee, jeg hadde ikke lest igjennom skikkelig før jeg postet kommentaren - det var selvfølgelig fra MiN lommebok, og den unge hadde en innsamlingsbøsse med logoen som jeg kjente igjen fra posten din.

Det kunne jo se ut som jeg er ei halvgammel kjerring som raner tenåringer ut i fra det du kanskje leste nå nettopp... *humre*