Heng med videre

mandag, desember 17

So this is Christmas...

Synger John og Yoko på Klem FM (non stop julemusikk). Jeg har tatt en pause fra forberedelsene av årets julemiddag for "Spesielt inviterte" (det betyr uteliggere og narkomane), og leser litt nyheter på nettet.

Frisk luft eller god temperatur.
Hver etasje har sin fordel, sier uteliggeren Eric (27).




Nettavisen skriver om gutten som sover i et parkeringshus i Oslo. Filmet har de også gjort. Historien er ganske standard. En ung gutt som havnet på kjøret, og som nå vil tilbake på rett kjør. Jeg trodde at jeg var ganske blasert når det kom til byens løse fugler, men når det kommer til Eric sliter jeg.

Han er ikke den eneste jeg har kjent som nå henger på Plata, men han er den eneste jeg kjenner ungen til, eksen til, familien som tok seg av han da han var nykter, da han nesten klarte det. Jeg vet ikke om han kjenner meg igjen når jeg møter han på gata. Jeg fikk uansett streng melding av barnets mor for fire-fem år siden at hun helst så at vi ikke ga han penger.

Han skal møte datteren før jul, sier han. Det er ikke bare fordi hun begynner å bli så stor at det er belastende å ha en far på gata, at de har flyttet til en annen by i et annet fylke, men det hjelper. Jeg er selv oppvokst med en onkel som var narkoman og vet hvilken belastning det kan være å forklare, bortforklare, unskylde... Og barn i skolealder kan være nådeløse.

Mitt første innfall var å sende link til artikkelen til de pårørende, jeg har jo lyst til at han skal forandre seg, men stoppet opp når jeg kom til å tenke på hvor lite verd en misbrukers ord kan være. For Eric er dette god reklame, og han kommer sikkert til å få større omsetning nå i julestria, og når jeg ser linken til "Del på Facebook" merker jeg at jeg blir litt kvalm...
og veldig lei meg.

3 kommentarer:

Marte sa...

Jeg sang på den julefesten for noen år siden. En spesiell start på jula...:)

Verden ER kvalm. Skulle ønske jeg kunne si at jeg gjorde mye for å gjøre noe med det, men.....

Frøken Makeløs sa...

Den videoen hadde jeg ikke tenkt å se, for jeg hadde litt dårlig tid og bare skummet gjennom nye poster på de bloggene jeg leser. Men så så jeg den likevel. Og så gikk det plutselig opp for meg hvilken Eric det er. Sprøtt. Og trist. Jeg har ikke sett han siden han var en liten blond og irriterende lillebror.

Fantastisk at du bidrar til å lage jul for de som faller utenfor! Og nå er endelig svettebåndene på vei også til deg, bedre sent enn aldri! :-)

Lothiane sa...

Det er flott med folk som deg, som bidrar til at de som faller utenfor også får en julefeiring! Vet moren min skal gjøre det samme - men ikke i samme by. :)

Jeg så videoen... sterk. Men enda sterkere når jeg leser det du skriver - om familien og ungen hans.

Jeg hadde en tante som var narkoman, hun var en del hos oss og jeg har noen bilder på netthinnen som ikke er så vakre... Men jeg var veldig glad i henne likevel. Hun tok overdose og døde for mange år siden.

Jeg kan forstå at eksen har valgt å flytte til en annen by...