Heng med videre

onsdag, november 7

Dagen i dag...

er en underlig dag, den er din...

Var det en klok mann som skrev en gang.

Men i dag er det faktisk 90 år siden oktoberrevolusjonen! "Oktoberrevolusjonen?" sier du, og tenker at det er jo november nå. Vel, det er oktober i følge den julianske kalenderen, som disse russerne har valgt å følge. 1917 er ikke nødvendigvis et år som har gjort stor forskjell i den norske manns liv, men det som skjedde for 90 år siden forandret verdenshistorien kanskje mer drastisk enn både første og andre verdenskrig. Nå er jeg lite opptatt av politikk, men både mine foreldre, besteforeldre og oldeforeldre har "mapper", og jeg har noen kilo med vaskeekte 70-talls kommunistpropaganda liggende i kjelleren... Man blir ikke rik på penger av det, men jeg synes det er viktig at det blir tatt vare på til kommende generasjoner.


Vel, den oppvoksende generasjonen er kanskje mer opptatt av at det i dag er 7 år siden Bushern jr ble valgt til president, spesielt med tanke på at daværende visepresident Al Gore kommer til Oslo om en måneds tid for å motta fredsprisen. Det kan være at verden ville ha sett annerledes ut på 00-tallet hvis utfallet der hadde vært annerledes...

På lokalt nivå åpner Galleri Espolin sin utstilling i Rådhusgalleriet i dag. Ikke en begivenhet som kommer til å forandre verden, men vel verd en titt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ah! Dette ble så bra! Tusen takk, Heidi.

Lothiane sa...

Interessant...

Jeg har det som deg, er ikke så innmari politisk opptatt, men det er "resten" av familien. Mye mapper her og, muligens er jeg et mappebarn? :)